O tom jak maminka běžela maraton, o švejžužu a o prospěšnosti sportu...

Aneb jak moje maminka zjistila, že lehká atletika je velice těžká a tak se raději naučila šít a vařit...

Vzpomínám si, jak jednou, kdysi dávno, moje maminka dostala zničehonic pocit, že je tlustá.

Kladu to za vinu Rajko Dolečkovi. Jeho televizní pořady o tom, kolik kalorií je v jedné porci svíčkové na smetaně, nebo v buchtě s povidly, tehdy s hrůzou sledovalo celé Československo.

Máti si tedy přes jednu dobrou známou - vedoucí místní Jednoty - sehnala podpultové cvičky (Jarmilky) a donesla si je slavnostně domů s pohledem plným odhodlání.

Dalšího dne si moje maminka hned po práci oblékla tepláky mého staršího bratra, svetr po tatínkovi, moji čelenku na běžky a své nové cvičky, které v tu chvíli byly ještě naposledy bílé jako první sníh.

"Tak co, Luboši, nepoběžíš se mnou?, taky bys to potřeboval",zeptala se mne matka energicky, když se rozcvičovala v chodbě u botníku tak, jako to dělávali běžci maratonu, které jsme vídávali v nedělních sportovních přenosech na naši černobílé televizi.

Zalhal jsem polohlasem něco o tom, že mám ještě hodně učení a že bych vlastně chtěl, ale dneska fakt nemůžu.

"Posero!," odvětila ironicky matka, která mi v tu chvíli připomněla - nevím proč - mého (tolik nenáviděného) tělocvikáře.

Potom si už má maminka jen hrdě pozvedla bradu, přimkla své ruce zaťaté v pěst na hrudník a drobnými kroky vyběhla směrem na Munice, což je vesnička vzdálená od Hluboké nad Vltavou jeden jediný kilometr.

"Za chvíli jsem zpátky"...zavolala na mne ještě máti přes rameno a pak už zmizela - za zvuků pravidelného plácání jejích nových cviček o asfalt - v dálce.

Konečně jsem se tedy mohl vrátit do pokoje, lehnout si na pohovku a pokračovat - ničím nerušen - v četbě knihy o statečných indiánech na válečné stezce.

Ta pohoda, být chvilku doma sám...

Maminka se domů vrátila až za tmy.

Šla chůzí těch, co kulhají na obě dvě nohy najednou.

Nemluvila a své zašedlé cvičky nechala pohozené jen tak halabala uprostřed chodby.

Tak jak byla, ulehla napříč přes manželské postele a téměř okamžitě tvrdě usnula.

Moje běžkařská čelenka se jí sesunula na obličej, takže vypadala – a trochu i zněla - jako pirát odpočívající po dlouhé dobrodružné plavbě...

Ráno jsme museli zavolat doktora.

Doktor mamince vynadal a přikázal ležet, dokud její oteklé dolní končetiny nebudou opět zase alespoň vzdáleně připomínat lidské nohy.

Obzvláště jí však zdůrazňoval, že se sportem se musí začínat opatrně a polehoučku.

Pamatuji si také, že několikrát na ni vykřikl:"Paní Kavková!, ženská ve vašem věku už by snad taky mohla mít, do prdele!, nějakej rozum, ne?!"

Jestli si ale myslíte, že to maminka vzdala, tak to se pletete. Vždyť měla přece ty cvičky!

A tak - s holkama - jak označovala své kolegyně z pošty, začaly chodit do místní sokolovny dvakrát týdně na džezgymnastiku.

Všem těmto ženám se cvičení ohromně líbilo a všechny se také vždy těšily na další setkání, kdy si budou moci v modrých teplácích zacvičit do rytmu hudby linoucí se z maďarského kazetového magnetofonu.

Ani ne za měsíc se však tato skupina nadšených cvičenek džezgymnastiky, jaksi přirozeně, přetavila v klub žen, které se scházely hlavně proto, aby si mohly - u kávy, zákusků a vína - poklábosit a popřípadě si vyměňovat nějaké ty kuchařské a cukrářské recepty.

Bylo mi tehdy teprve dvanáct let, ale byl jsem v domě jediný "muž" ...takže každý týden se mi podstrojovalo novými druhy zákusků, nebo nějakým tím - zaručeně pravým - švejžužu.

Ne, tehdy jsem nehladověl, ó nikoliv...!

Později se ale holkám pečení a vaření nějak omrzelo a rozhodly se, že budou - opět plny neutuchajícího elánu - šít.

Blížila se totiž plesová sezona.

Nadšení tehdy holkám z pošty vydrželo až do příštího léta.

Dodnes si pamatuji, že moje maminka si tehdy díky tomu pořídila osmnáctery šátkové šaty naprosto stejného střihu, které – jak tvrdila – zeštíhlovaly...

Sport je zkrátka ohromně prospěšná věc...

Autor: Luboš Kavka | sobota 4.4.2020 10:15 | karma článku: 20,28 | přečteno: 322x
  • Další články autora

Luboš Kavka

Vláda tvrdí, že naši učitelé dostali letos zase přidáno? Lhát se nemá!

Pedagogům prý letos vzrostly platy o více než 1600 Kč měsíčně... To by mě tedy zajímalo, kterým pedagogům? Většina učitelů, které znám osobně, mají letos naopak plat nižší než vloni...?!

14.3.2024 v 10:11 | Karma: 23,43 | Přečteno: 605x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

Proč už si nikdy nic nekoupím v největší lékárenské síti v ČR? Protoč!!!

Vážení zákazníci, přináším vám doslovný záznam rozhovoru mezi mnou a pracovnicí jedné (velice známé) lékárny, do které jsem si dnes ráno zaskočil, abych si koupil trochu kolagenu. Sladké nakupování...

23.2.2024 v 12:21 | Karma: 34,62 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

O husitských válkách, o stromech v cestě a o čistém kapesníčku...

Aneb o tom, jak mi maminka hodila prak do kamen, o sousedce, která neměla co na práci, a o tom, proč jsme doma měli tak otlučený nábytek...

23.2.2022 v 7:33 | Karma: 16,91 | Přečteno: 324x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O spokojenosti, o kaloriích a o mlčení…

Aneb o tichém číšníkovi, který nakonec vykřikl, proč je tak prospěšné brát si s sebou na hotelový pokoj láhev vína a také o tom, jak hezky umí vonět ráno...

2.7.2021 v 6:59 | Karma: 17,49 | Přečteno: 380x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O čepici s bambulí, o jódlování a o tom, jak je těžké zavázat si tkaničku…

Aneb kterak jsem na tomto světě hrozně moc rád, jak studená může být studená voda a proč je důležité jódlovat, chcete-li se znovu narodit...

8.2.2021 v 7:49 | Karma: 18,21 | Přečteno: 329x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 29,02
  • Průměrná čtenost 434x
Kdo jsem? To přeci záleží na tom, kdo se ptá a pozoruje mne... Určitě jsem ale někdo, kdo má rád život, lidi a tenhle svět...

Seznam rubrik