O Salvadoru Dalím, o andílkovi a o zvonku nade dveřmi...

Aneb co je to tedy vlastně ten surrealismus, k čemu je dobrá klidná hudba a jak dlouho musíte čekat, aby jste se dočkali...

V dobách, kdy jsem ještě žil v městečku Poole, na jihu Anglie, jsem se jednoho krásného letního odpoledne rozhodl, že si zajdu dolů do přístavu, ke svému příteli, holiči Gregovi a nechám si od něj ostříhat svoji – tehdy mnohem bujařejší – kštici.

Měl jsem Grega rád a troufám si říct, že i on měl rád mne. Někdy jsme spolu vedli dlouhé rozhovory o ledačem, jindy jsme spolu zase naopak o ledačem svorně mlčeli.

(Mimochodem, všimli jste si také, že s některými lidmi - tedy, jsou-li to ti správní lidé – si můžete klidně dovolit jen tak mlčet, aniž by jste později tento promlčený čas museli považovat za čas ztracený?)

Gregovo holičství bylo maličké. Obyčejné. Jen pár čtverečních metrů. Dvě stará kožená křesla před oprýskanými zrcadly a u protější zdi pět rozvrzaných židlí pro čekající zákazníky, nebo pro přátele, kteří se tu občas rádi zastavili, na kus řeči a na hrnek kávy. Vlevo nahoře, v rohu, až skoro u stropu, na velice nevzhledné poličce, stálo rádio, které bylo jistě starší, než já. Hned pod ním se úslužně kymácel letitý věšák. Nad prosklenými vchodovými dveřmi byl, na pružině nejasného tvaru (i původu), nedbale přivázaný opravdu hodně otlučený zvonek (Greg k tomu účelu prý použil jakousi nadbytečnou tkaničku do bot, která údajně kdysi patřila jeho bývalé tchyni...). Všechno tam vonělo lacinou kolínskou. A káva, kterou Greg ochotně nabízel svým hostům, tak dokonce občas i chutnala!

Nerad bych však, aby zde došlo k nějaké mýlce! Každá návštěva tohoto holičství byla velice příjemná a měla vždy blahodárný účinek nejen na stav návštěvníkova účesu, ale, svým způsobem, také na jeho stav duševní. (Konečně, proč by vlastně někdo nemohl k holiči  chodit tak, jako jiní chodí například na  poutní místa?! Cožpak záleží na místě?)

A tak jsem tedy tohoto krásného letního odpoledne seděl na jedné z rozvrzaných židlí, usrkával opatrně kávu a spokojeně čekal, až budu já tím dalším pánem na holení...

Byl klidný den. Rádio hrálo klidnou hudbu. Greg klidně stříhal nějakého klidného mladíka. Já i můj soused jsme si klidně četli.

Ten klid by se dal klidně krájet!

Vsadím se, že kdyby tam tehdy s námi byl Salvador Dalí, namaloval by ten klid na strop nad našimi hlavami a nechal by ho pak na nás kapat jako med, načež by se nám všem – polepeným – uctivě uklonil  a klidně odešel, zatímco bychom mu my, klidně, mávali na rozloučenou...

Ovšem, jak praví klasik, nic netrvá věčně.

...

Prosklené dveře se náhle otevřely a hned poté se v místnosti jakoby setmělo...

Ve dveřích stál muž...

No, muž...

On to byl chlap jako hora. A když říkám chlap jako hora, tak mám na mysli spíše Mount Everest, než Sněžku...  

Urostlý hromotluk. Do dvou metrů mu moc nechybělo. Těžké šněrovací kožené boty až po kolena. Kožené kalhoty a tílko s nápisem ANARCHY FOREVER. Jeho ruce, ramena, krk i úplně vyholená hlava byly potetovány řadou podivuhodných výjevů a záhadných symbolů. Celý byl navíc ještě bohatě ozdoben doslova desítkami piercingů všech možných velikostí.

(Tak takhle tedy vypadá ten Soudný den?!, blesklo mi hlavou...)

Uvědomil jsem si, že  Greg tady vlastně nemá žádný jiný – například nouzový – východ!...a přiznám se, že mi to přišlo trochu líto...

Muž nadměrné velikosti pořád jen stál ve dveřích, rozhlížel se a mlčel. I my jsme mlčeli. Ovšem,netroufal bych si v žádném případě tvrdit, že to jak jsme mlčeli, by bylo možné považovat za výraz našeho klidu, nebo dokonce odhodlání! Ne, kdepak. My jsme - jako jeden muž - ani nedutali...!

Občas jen tiše, leč o to zlověstněji, zacinkal některý z mnoha kovových předmětů, kterými si ten barbar zdobil své tělo... (Bolest mu tedy nevadí...pomyslel jsem si...)

V jednu chvíli jsem uslyšel takový zvláštní čvachtavý zvuk. To jak si můj soused – pod tlakem událostí - ubryndnul na podlahu trochu kávy ze svého hrnku. (Já měl tou dobou již naštěstí dopito...)

Hromotluk se konečně rozhodl vejít dovnitř a jeho těžké kožené boty neochotně vrzaly při každém kroku...

Za ním, ale do místnosti vešlo ještě něco...

Něco...?

Někdo!

Malý, roztomilý, chlapeček...

Kudrnatý andílek...

Asi čtyřletý klučina, který se celou svojí drobounkou dětskou dlaní pevně držel ukazováčku pravé ruky toho obrovského chlapa a stydlivě se před námi schovával za jeho mohutnou nohou.

Jenomže, na rozdíl od obra, tenhle capart nepůsobil ani trochu hrozivě. Právě naopak! Byl k zulíbání! Měl na sobě modré kalhotky, vepředu s kapsičkou, na které byl obrázek sluníčka, kostkovanou košilku s vyhrnutými rukávy a červené plátěné botičky. Z kapsičky se sluníčkem mu trčelo  několik lízátek...

Jakkoliv těžké bylo, tomu uvěřit, tihle dva - ten velký a ten malý - patřili nerozlučně k sobě...

 „Tatínku...a... a...a tobě tady budou stříhat vlasy?,“ zažvatlal andílek vystrašeně směrem vzhůru, na svého obra...

Tatínek obr se najednou usmál, pomaloučku si dřepl dolů, ke svému synkovi, až byla jeho holá a hrozivě potetovaná hlava přesně v úrovni chlapcova obličeje a upřeně se mu zadíval do očí... Potom ho svojí obrovskou rukou láskyplně pohladil po malé hlavičce plné rozčepýřených kudrlinek a pověděl mu tím nejsametovějším hlasem, jaký jsem kdy v životě slyšel: „Můj hochu, dobře se na mne podívej a pak mi řekni, jestli si doopravdy myslíš, že z nás dvou jsem to já, kdo tady potřebuje holiče...?“

 

Autor: Luboš Kavka | středa 27.5.2020 7:55 | karma článku: 18,53 | přečteno: 240x
  • Další články autora

Luboš Kavka

Vláda tvrdí, že naši učitelé dostali letos zase přidáno? Lhát se nemá!

Pedagogům prý letos vzrostly platy o více než 1600 Kč měsíčně... To by mě tedy zajímalo, kterým pedagogům? Většina učitelů, které znám osobně, mají letos naopak plat nižší než vloni...?!

14.3.2024 v 10:11 | Karma: 23,43 | Přečteno: 605x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

Proč už si nikdy nic nekoupím v největší lékárenské síti v ČR? Protoč!!!

Vážení zákazníci, přináším vám doslovný záznam rozhovoru mezi mnou a pracovnicí jedné (velice známé) lékárny, do které jsem si dnes ráno zaskočil, abych si koupil trochu kolagenu. Sladké nakupování...

23.2.2024 v 12:21 | Karma: 34,62 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

O husitských válkách, o stromech v cestě a o čistém kapesníčku...

Aneb o tom, jak mi maminka hodila prak do kamen, o sousedce, která neměla co na práci, a o tom, proč jsme doma měli tak otlučený nábytek...

23.2.2022 v 7:33 | Karma: 16,91 | Přečteno: 324x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O spokojenosti, o kaloriích a o mlčení…

Aneb o tichém číšníkovi, který nakonec vykřikl, proč je tak prospěšné brát si s sebou na hotelový pokoj láhev vína a také o tom, jak hezky umí vonět ráno...

2.7.2021 v 6:59 | Karma: 17,49 | Přečteno: 380x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O čepici s bambulí, o jódlování a o tom, jak je těžké zavázat si tkaničku…

Aneb kterak jsem na tomto světě hrozně moc rád, jak studená může být studená voda a proč je důležité jódlovat, chcete-li se znovu narodit...

8.2.2021 v 7:49 | Karma: 18,21 | Přečteno: 329x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

  • Počet článků 27
  • Celková karma 29,02
  • Průměrná čtenost 434x
Kdo jsem? To přeci záleží na tom, kdo se ptá a pozoruje mne... Určitě jsem ale někdo, kdo má rád život, lidi a tenhle svět...

Seznam rubrik