O husitských válkách, o stromech v cestě a o čistém kapesníčku...

Aneb o tom, jak mi maminka hodila prak do kamen, o sousedce, která neměla co na práci, a o tom, proč jsme doma měli tak otlučený nábytek…

Člověk se učí celý život. V každé chvíli, z každé situace a od každého člověka, se kterým se potká na své cestě – ať už ta cesta vede kamkoliv. Troufám si tvrdit, že člověk se učí, dokonce i když nechce! A všechno co nasaje a vstřebá a zažije, mu pomáhá k tomu, aby na své pouti životem – více či méně – obstál, nebo alespoň tolik neškobrtal. (Tedy…o tom škobrtání bych vám zrovna já mohl vyprávět…!)

Přesto si ale čím dál tím víc uvědomuji, že všechno to nejdůležitější, co jsem se kdy v životě naučil, jsem se naučil jen od svých rodičů v dobách, kdy jsem byl ještě bezstarostné děcko.  (Tedy, když nepočítám svého staršího bratra, který mě – coby caparta – jednou posadil na tříkolku a strčil z kopce dolů se slovy: „Bacha na ten strom!)

Ty drobné nenápadné každodenní lekce si pamatuji dodnes, ačkoliv tehdy jsem neměl ani potuchy o jejich důležitosti.

Maminka mě naučila:

Že je nesmírně důležité, umět správně držet příbor a vůbec ovládat všechno, co člověk potřebuje k tomu, aby mohl slušně stolovat v jakékoliv společnosti.

Že v divadle by se měl člověk chovat vždy slušně.

Že košili mám mít za každých okolností zastrčenou v kalhotách, jinak by si o mě lidé mohli pomyslet něco nepěkného.

Že mám mít u sebe vždy, všude a za všech okolností, čistý kapesníček!

Že když něco provedu, nemám lhát, jinak bychom si o tom museli povídat mnoho nekonečných hodin, protože maminka mě má moc ráda...

Tatínek mě zase naučil:

Že jíst se dá i rukama a špinavé nádobí, když ho necháme odmočit dostatečně dlouho (nejlépe do dne, kdy se má maminka vrátit od babičky ze Slovenska), je pak už v podstatě umyté.

Že nejlíp jídlo chutná rovnou z hrnce.

Že prdět se dá i potichu.

Že jestli sousedce vadí pohled na to, jak chlapovi, co štípe na své zahradě dříví, padají kalhoty a vykukuje mu z nich jeho neopálená zadnice, tak se má koukat přes plot někomu jinému!

Že když něco provedu, nemám lhát, jinak bych dostal pohlavek, protože tatínek mě má moc rád...

Především ale nesmím zapomenout, jak mi mí drazí rodičové uštědřili lekci pro můj život možná ze všech nejdůležitější. Tedy lekci o tom, že všechno má nějaké řešení.

Totiž…když jsem (výjimečně) zlobil trochu přespříliš…vytáhl na mě můj tatínek občas výhružně svůj kožený opasek a začal s ním točit ve vzduchu jako husita. V takovém okamžiku jsem – poučen z historie – nikdy nezaváhal a vydal se okamžitě na zběsilý úprk napříč našimi obytnými místnostmi, během kterého jsem nekontrolovaně narážel do nábytku, ztrácel bačkůrky, kapesníček a někdy i svůj prak!

Maminka pak raději koupila tatínkovi šle…

Autor: Luboš Kavka | středa 23.2.2022 7:33 | karma článku: 16,91 | přečteno: 324x
  • Další články autora

Luboš Kavka

Vláda tvrdí, že naši učitelé dostali letos zase přidáno? Lhát se nemá!

Pedagogům prý letos vzrostly platy o více než 1600 Kč měsíčně... To by mě tedy zajímalo, kterým pedagogům? Většina učitelů, které znám osobně, mají letos naopak plat nižší než vloni...?!

14.3.2024 v 10:11 | Karma: 23,43 | Přečteno: 605x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

Proč už si nikdy nic nekoupím v největší lékárenské síti v ČR? Protoč!!!

Vážení zákazníci, přináším vám doslovný záznam rozhovoru mezi mnou a pracovnicí jedné (velice známé) lékárny, do které jsem si dnes ráno zaskočil, abych si koupil trochu kolagenu. Sladké nakupování...

23.2.2024 v 12:21 | Karma: 34,62 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

O spokojenosti, o kaloriích a o mlčení…

Aneb o tichém číšníkovi, který nakonec vykřikl, proč je tak prospěšné brát si s sebou na hotelový pokoj láhev vína a také o tom, jak hezky umí vonět ráno...

2.7.2021 v 6:59 | Karma: 17,49 | Přečteno: 380x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O čepici s bambulí, o jódlování a o tom, jak je těžké zavázat si tkaničku…

Aneb kterak jsem na tomto světě hrozně moc rád, jak studená může být studená voda a proč je důležité jódlovat, chcete-li se znovu narodit...

8.2.2021 v 7:49 | Karma: 18,21 | Přečteno: 329x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O pokladech, o pouličních lampách a o rovnováze…

Aneb jak vlastně nikdy nevíte, na koho narazíte, když jdete domů, co všechno se vejde do jednoho rozvrzaného nákupního vozíku a taky o tom, kolik světla je ve tmě...

6.1.2021 v 9:02 | Karma: 21,30 | Přečteno: 372x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Přijíždí německý prezident Steinmeier. Setká se s Pavlem, uctí oběti střelby

29. dubna 2024  6:03

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájí dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 29,02
  • Průměrná čtenost 434x
Kdo jsem? To přeci záleží na tom, kdo se ptá a pozoruje mne... Určitě jsem ale někdo, kdo má rád život, lidi a tenhle svět...

Seznam rubrik