O Novém roce, o bublinkách z malinovky a o tom, co jsem jasně viděl…

Aneb jak můj tatínek tančil v županu po pokoji tak dlouho, dokud se nebacil o knihovnu, co všechno můžete vidět, když to doopravdy vidět chcete, a kterak pan Menšík dělal srandu…

Silvestr roku 1977.

Rodiče mi tehdy poprvé dovolili nejít spát hned po večerníčku. Mohl jsem se s nimi uvelebit do pohovky, ujídat maminčiny výtečné jednohubky a koukat se na pana Menšíka, jak dělá v televizi srandu a kolem něj tancují všelijaké krásné slečny.

Maminka mi pro tento vzácný večer dala dvě naprosto nekompromisní podmínky: Nedrobit! A pyžamko! (A nedrobit!!!) Tatínek toho nikdy moc nenamluvil, a proto si i tentokrát vystačil s podmínkou jedinou: Po půlnoci prý něco pomažu do postele…

Tatínek přede mě významně postavil broušenou skleničku na víno a nalil do ní malinovku. Trochu jsem drobil (a bryndal). Ale maminka to neviděla a tatínek se tvářil, že to nevidí, a pokaždé, když mamince doléval víno, tak na mě zvláštně zamrkal…

Maminka začala zpívat s Haničkou Zagorovou a měla najednou úplně červená líčka. Tatínek přinesl další láhev vína a pro mě malinovku. A potom náš tatínek začal tančit po pokoji. Tančil sice jen ve svém starém vytahaném županu, ale kam se na něj hrabal pan Korn v televizi – i s tím svým cylindrem!

Blížila se půlnoc. Už i náš tatínek měl trošinku červené tváře, a tak se rozhodl nám sdělit, že je mu ohromně dobře a že nás má všechny hrozně moc rád.  Maminka hned nato zazpívala něco od paní Hegerové, což jsem ale vůbec nechápal, poněvadž bych dal krk na to, že ta paní, co právě zpívala v televizi, byl pan Matuška, ale tatínek jí dal pusu, tak to bylo asi v pořádku. Někam se mi ztratil skoro celý chlebíček se šunkou. No nevadí, však ona ho potom maminka najde…

A najednou byli v televizi všichni vážní a začalo odpočítávání posledních vteřin do půlnoci. Tatínek otevřel láhev sektu, nalil mamince i sobě, trochu dokonce i mému staršímu bratrovi a mně dolil skleničku vrchovatě malinovkou, až z ní vyskakovaly bublinky divoce do vzduchu.

Půlnoc odbila a my si všichni jsme nám všem popřáli hodně štěstí a zdraví a mně všichni přáli, abych nezlobil ve škole, a bylo nám fajn.

Tatínek dopil, položil skleničku opatrně na stůl a rozvážně prošel kolem knihovny k oknu do zahrady. Odtáhl záclonu a chvíli se tiše díval na zasněžené lísky a duby za naším plotem.

„Luboši, pojď sem honem!“ zašeptal najednou tatínek a prudce u toho gestikuloval rukou.

S plnou pusou slaných buráčků jsem k němu nechápavě přišel. Tatínek k oknu  rychle přistavil židli a postavil mě na ni. Koukal jsem se z okna s mým tatínkem, chroupal buráčky a čekal, co bude dál.

„Podívej,“ začal mi tatínek užasle ukazovat cosi, co se odehrávalo přímo před námi v naší zahradě. „Támhle! Akorát před tebou! Starej rok odchází a střídá ho Novej rok. Novej, úplně mladej rok! Vidíš?!“

„Ne…“

„Podívej se pořádně… Máš to úplně před sebou… Luboši! Támhle! Takhle zprava přichází ten Novej rok a doleva odchází ten Starej utahanej rok pryč… Copak seš slepej?!“

Nosík jsem měl rozpláclý o okenní sklo a oči vytřeštěné, ale pořád jsem neviděl nic jiného, než jenom naši zahradu pokrytou čerstvým sněhem.

„Ukaž, prosimtebe, já ti to utřu,“ řekl tatínek, odstrčil mne a rukávem županu mi otřel zadýchané kolečko na skle přede mnou.

„Co to tam vy dva vyvádíte?“ přidala se maminka a postavila se vedle mě z druhé strany.

„No, právě ukazuju tady mladýmu, jak se mění Novej rok se Starým,“ vysvětlil jí tatínek.

„Já nic nevidím!“ postěžoval jsem si okamžitě mamince.

Maminka mě pohladila po vlasech a dala pusu tatínkovi. Potom se ke mně sehnula a řekla: „Musíš se dívat pořádně. Hele, támhle…“ a ukázala přímo před sebe.

I tatínek se ke mně sehnul a ukázal stejným směrem jako maminka. Přímo doprostřed naši zahrady…

Znovu jsem přimáčkl svůj nos na okenní sklo a pozorně se zadíval ven do noci.

A pak jsem skutečně uviděl…

Viděl jsem zcela zřetelně a jasně, jak v naší zahradě, přímo před našimi okny, přichází Nový rok, aby rok Starý mohl v klidu a tichosti odejít na zasloužený odpočinek…

„Tak co?“ zašeptal tatínek. „Už to vidíš?“

„Už jo,“ přikývl jsem. Támhle je Novej rok. Ještě mladej. A támhle jde ten Starej někam pryč…“

Znovu jsem se zadíval do zahrady. Starý rok zmizel nenávratně kamsi do tmy za plotem. Nový rok se na chvilku zastavil přímo před tatínkovým včelínem, přátelsky se na nás usmál a pak pomalu – pomalinku - pokračoval dál. A já si v duchu přál, aby byl stejně dobrý jako ten rok před ním a aby maminka nehubovala, až najde ten můj ztracený chlebíček…

„Tak a teď mazej do postele!“ sykl na mě tatínek naoko přísně…

 

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Luboš Kavka | čtvrtek 31.12.2020 8:45 | karma článku: 23,16 | přečteno: 359x
  • Další články autora

Luboš Kavka

Vláda tvrdí, že naši učitelé dostali letos zase přidáno? Lhát se nemá!

Pedagogům prý letos vzrostly platy o více než 1600 Kč měsíčně... To by mě tedy zajímalo, kterým pedagogům? Většina učitelů, které znám osobně, mají letos naopak plat nižší než vloni...?!

14.3.2024 v 10:11 | Karma: 23,43 | Přečteno: 607x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

Proč už si nikdy nic nekoupím v největší lékárenské síti v ČR? Protoč!!!

Vážení zákazníci, přináším vám doslovný záznam rozhovoru mezi mnou a pracovnicí jedné (velice známé) lékárny, do které jsem si dnes ráno zaskočil, abych si koupil trochu kolagenu. Sladké nakupování...

23.2.2024 v 12:21 | Karma: 34,62 | Přečteno: 1436x | Diskuse| Společnost

Luboš Kavka

O husitských válkách, o stromech v cestě a o čistém kapesníčku...

Aneb o tom, jak mi maminka hodila prak do kamen, o sousedce, která neměla co na práci, a o tom, proč jsme doma měli tak otlučený nábytek...

23.2.2022 v 7:33 | Karma: 16,91 | Přečteno: 324x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O spokojenosti, o kaloriích a o mlčení…

Aneb o tichém číšníkovi, který nakonec vykřikl, proč je tak prospěšné brát si s sebou na hotelový pokoj láhev vína a také o tom, jak hezky umí vonět ráno...

2.7.2021 v 6:59 | Karma: 17,49 | Přečteno: 381x | Diskuse| Poezie a próza

Luboš Kavka

O čepici s bambulí, o jódlování a o tom, jak je těžké zavázat si tkaničku…

Aneb kterak jsem na tomto světě hrozně moc rád, jak studená může být studená voda a proč je důležité jódlovat, chcete-li se znovu narodit...

8.2.2021 v 7:49 | Karma: 18,21 | Přečteno: 329x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

V Rusku zatkli kvůli podvodu bývalého generála. V minulosti kritizoval vedení

21. května 2024  21:50

V Rusku zatkli a umístili do vazby bývalého velitele 58. armády Ivana Popova, který je podezřelý z...

Přívalové lijáky zvedají hladiny řek na západě. Déšť zalil železniční přejezdy

21. května 2024  21:17

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal protipovodňovou výstrahu. Týká se vodních toků, které...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně

21. května 2024  18:53,  aktualizováno  20:41

Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 29,02
  • Průměrná čtenost 423x
Kdo jsem? To přeci záleží na tom, kdo se ptá a pozoruje mne... Určitě jsem ale někdo, kdo má rád život, lidi a tenhle svět...

Seznam rubrik